-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:5689 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا با وجود رواياتي كه در حرمت شطرنج وجود دارد امام خميني بازي با شطرنج را حلال شمرده اند؟
الف) فتواي حضرت امام(ره) مبتني بر اين نكته است كه رواياتي كه درباره شطرنج وجود دارد خود شطرنج را بنفسه موضوع حرمت قرار نمي دهد؛ بلكه آن را به عنوان يكي از مصاديق قمار مشمول حرمت قرار مي دهد. در اين صورت اگر در زماني شطرنج از موضوع آلت قمار بودن خارج شود بازي با آن حلال خواهد بود و فتواي حضرت امام(ره) نيز مشروط به تحقق اين فرض است كه واقعاً شطرنج در سطح جهاني از موضوع قمار بودن خارج شده باشد. ازاين رو با تبدل موضوع حكم نيز دگرگون خواهد شد. ب ) پاسور نيز به عنوان آلت قمار بودن حرام است و بازي با آلت قمار مطلقاً حرام است؛ يعني تا زماني كه بر آن عنوان «آلت قمار بودن» صدق مي كند بازي با آن با برد و باخت و بدون برد و باخت حرام است. در مورد شطرنج نيز اگر واقعاً صدق عنوان ياد شده جاري باشد به فتواي حضرت امام(ره) و همه مراجع ديگر بازي با آن جايز نخواهد بود حتي اگر بدون برد و باخت باشد. اما اين كه آيا عنوان ياد شده هنوز هم جاري است يا نه موكول به نظر عرف مي باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.